教員紹介

SQUIRES Todd

SQUIRES Todd
教授
所属 国際学部 国際学科 グローバル専攻
学位 博士(文学 Ph.D.)
専門 日本中世文学
ジャンル 文化/本と文芸
コメント 日本中世武士文化と軍記物語。
リサーチマップ https://researchmap.jp/llitsa

自己紹介

私の研究範囲は武士の伝説と軍記物語です。特に、男性のあり方の手引きとして幸若舞テキスト内容と戦国時代から江戸初期までのパフォーマンスを考察し、その時代に生きた人々にどのように意味があったかを紹介することを研究の目的とします。乱世の戦国時代にマスキュリニティー(男らしさ)がどのように神話・伝説と国家主義に関係し、どのように幸若舞のパフォーマンスが標準的・覇権的なマスキュリニティーを再現して流布したかを検証しながら、芸能として幸若舞がいかに国づくりに重要な役割を担ったかを考察します。現代の男性と社会にマスキュリニティー未だ英語に翻訳されていない幸若舞のテキストと他の軍記物語を英訳と注釈をしています。中世文学の他にも現代の社会やメディアや教育現場におけるマスキュリニティーに研究しています。

学生へのメッセージ

成長するために自分自身の行ないを熟考し、その前提を再考してみてください。
手にとってほしい書:The Odyssey 、Beowulf、『兵法書』、『平家物語』、Le Morte d’Arthur、The Red Badge of Courage

主要科目

異文化理解
文学研究入門
日本文学を読む
東アジア文学
日本文学特論

ゼミ紹介

In this seminar, students will learn about how to read and interpret literary texts and then apply close reading techniques to write critically about works of literature. In the first semester, we will read various types of literature (poetry, drama and fiction) from a wide range of cultures. Students will be required to read and discuss texts in small groups and write a number of reaction papers. In the second semester, we will studying literary criticism examining its key theories and approaches. Included in this sill be semiotics, deconstruction, modernism and postmodernism, gender analysis, Marxism, and psychoanalysis. In doing so we will read the works of Karl Marx, Sigmund Freud, Jacques Lacan, Theodor Adorno, Walter Benjamin, Jacques Derrida, Michel Foucault, Roland Barthes, Judith Butler among others. These theoretical texts will be supplemented by selected literary texts. Students will be required to write several precis to demonstrate their understanding of the texts and their application to the interpretation of literature. In the third semester, students will begin their research projects which will consist of a close reading of one or more works of literature and critically interpreting the selected literature. The final project for this seminar will be a written paper based upon this research and an oral presentation of their research.

学歴/経歴

学歴

  • 2004年5月 - 2005年8月
    テンプル大学
  • 1993年9月 - 2001年8月
    オハイオ州立大学
  • 1991年9月 - 1993年8月
    ミネソタ大学

研究活動情報

研究分野

  • 人文・社会, 日本文学

論文

  1. The Hero’s Journey in Late-Medieval Japanese Narrative
    Todd Squires
    Man & Universe  127-133  2021年6月  [査読有り]
  2. Dehistoricizing Male-Male Sexuality in Japanese TV Epics
    トッド スクワイヤーズ
    Man & Universe  5  (1)  181-187  2019年4月  [査読有り]
  3. (Re)visioning Masculinity in Japanese Historical TV Epics
    トッド スクワイヤーズ
    Man & Universe  4  (1)  2018年2月  [査読有り]

MORE

MISC

  1. 覇権的男性性と外国語学習の欲動 , トッド スクワイヤーズ , 近畿大学教養・外国語教育センター紀要 , 2 , 1 , 287 , 306 , 2012年
    概要:[Abstract] Within mainstream L2 motivation research questions of gender and identity have yet to be adequately addressed. This is particularly troubling since in the past five years interest in identity and the "L2 self" have been the most highly written about topics in the field. The reasons why researchers have avoided the topic of gender and motivation is due to the restrictions of the privileged methodology, psychometrics. This paper introduces an alternative approach to gender and motivation based in psychoanalysis and Marxist theory and proposes that gender is a construct that is complicit in the reproduction of unequal relations in society. Data from a discussion between three men is introduced and discussed to highlight the ways in which they construct their masculinity in regard to the acquisition of English by appropriating hegemonic masculinity. [要旨] ジェンダーはどのように第二言語習得に関わっているか。その習得過程はどのように学習者のアイデンティティに影響があるか。第二言語学習におけるモチベーション研究は、主に社会心理学に基づいてきたが、この二つの問題は今まで明白にしていない。なぜなら、主流モチベーション研究方法は心理統計学が優先されているので、ジェンダーというのはただ男性か女性かその性的二形に限られている。本論文は、精神分析学やマルクス主義により人々が歴史的・社会的・経済的に構成されているかを考察する。ジェンダーも社会的に構成され、多様性があると論じる。英語習得する欲動と男性性の密接な関わりが男のディスカッションで互いに構成されるデータを紹介して分析する。著者専攻: 外国語習得
  2. Focalization Strategies and the Ideological Positioning of the Author and Reader in Learner's Narratives of Classroom Activities , トッド スクワイヤーズ , Kinki University English Journal , 6 , 67 , 87 , 2010年
  3. Integrating Effective Vocabulary Learning into Curricular Objectives in University-Level ESP Courses , トッド スクワイヤーズ , Kinki University English Journal , 5 , 31 , 52 , 2010年

MORE