Researchers

SAKAI Hideki

SAKAI Hideki
Associate Professor
Faculty Department of Robotics / Graduate School of System Engineering / Fundamental Technology for Next Generation Research Institute
Researchmap https://researchmap.jp/sakaihideki

Education and Career

Academic & Professional Experience

  • Apr. 2012 - Today , Kindai University Faculty of Engineering
  • Apr. 2022 - Mar. 2024 , Tokyo High Court Intellectual Property High Court 専門委員
  • Apr. 1984 - Mar. 2012 , トヨタ自動車(株)
  • Sep. 1999 - Sep. 1999 , 博士(工学) 複素コーナリングパワーによる自動車の操縦安定性に関する考察 横浜国立大学

Research Activities

Research Areas

  • Manufacturing technology (mechanical, electrical/electronic, chemical engineering), Machine elements and tribology
  • Manufacturing technology (mechanical, electrical/electronic, chemical engineering), Design engineering
  • Social infrastructure (civil Engineering, architecture, disaster prevention), Civil engineering (planning and transportation)
  • Informatics, Mechanics and mechatronics
  • Informatics, Robotics and intelligent systems
  • Informatics, Mechanics and mechatronics

Research Interests

鉄道, 最適化, 車両運動, 車両工学, 感性品質設計, 運動制御, 車両運動制御, 二輪車, 制御工学, vehicle dynamics, 運動学, 機械力学, 運動力学, 安全, 操縦安定性, 運転, 自動車

Published Papers

  1. Revealing the Impact of Motorcycle Caster Angles on Weave and Wobble: A Comprehensive Analysis through Visualized Stability Testing
    Hideki Sakai
    SAE Technical Papers  2024-01  (2770)  Apr. 2024  , Refereed
  2. Effect of yaw moment of inertia on vehicle transient behaviour to steer
    Hideki SAKAI
    Transactions of the JSME (in Japanese)  88  (915)  25, Nov. 2022  , Refereed
  3. Fundamental study on yaw resonance mode (Change in yaw resonance mode depending on vehicle speed)
    Hideki SAKAI
    Transactions of the JSME (in Japanese)  87  (2)  , 1-14, Oct. 2021  , Refereed

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Books etc

  1. Newton , 酒井英樹 , 進化をとめないF1カー , 進化をとめないF1カー , ニュートンプレス社 , 26, Feb. 2023
  2. 世界のハイパーカー , Newton (ニュートン) 2022年 09月号 p.100-111 , Newton (ニュートン) 2022年 09月号 p.100-111 , ニュートンプレス , 26, Jul. 2022
  3. 11-Step Control Design - Proper use of PID and FF- , Hideki Sakai , 森北出版 , Mar. 2021

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Conference Activities & Talks

  1. ウィーブ・ウォブルの対策の鍵はキャスタ角 , 酒井英樹 , 自動車技術会秋季学術講演会 , 12, Oct. 2023
  2. Effect of Differences in Vertical Load Dependence of Cornering Stiffness on Pitching with Cornering , 自動車技術会2023年春季学術講演会 , 25, May. 2023
  3. 平成の名交通機械 , 酒井英樹; 関根康史; 須田義大; 小木曽望; 平田宏一; 植田和昌 , 第 31 回 交通・物流部門大会 , 2, Dec. 2022

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MISC

  1. 〈令和2年度活動報告〉自動車技術研究センター活動報告 , 田端 道彦; 田中 一基; 樹野 淳也; 酒井 英樹; 亀田 孝嗣 , 近畿大学次世代基盤技術研究所報告 = Annual Report of Fundamental Technology for Next Generation Research Institute, Kindai University , 12 , 13 , 16 , Aug. 2021
    Summary:1. センター活動
  2. Classification of subjective evaluation of the comfort of steering stability based on the test drive evaluation video , 酒井 英樹 , 近畿大学次世代基盤技術研究所報告 , 12 , 65 , 71 , Jul. 2021
    Summary:Stability and control of automobiles competes with other vehicles in fun domain. Thus,I propose a subjective evaluation method for developing a vehicle with more fun handling.In this paper, the results of investigating the test drive video from the viewpoint of vehicle dynamics are classified into two degrees of freedom in plane, transient and quasi-static steering reaction torque, steering wheel behavior, roll and pitch. The subjective evaluation results based on these can be understood kinematically and can be reflected into vehicle design.
  3. nhancement of Vehicle Dynamic Behavior Based on Visual and Motion Sensitivity (First Report) - Development of Human Sensitivity Evaluation System ? , 村岸 裕治; 酒井 英樹; 福井 勝彦; 浅賀; 康夫; 小野 栄一; 山本 泰; 勝山 , Aug. 2006

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Patents

  1. ドライバ状態推定装置 , 山本泰, 酒井 英樹 , 特許第4483984号
  2. 車両制御装置及び方法 , 村岸裕治, 福井勝彦, 小野栄一, 酒井 英樹 , 特許第5040134号
  3. 経路探索装置、交通シミュレーション装置、歩行者挙動予測装置、 , 森博子, 北岡広宣, 倉橋哲郎, 酒井 英樹, 阿賀正己, 里見洋平 , 特許第4980810号

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Awards & Honors

  1. Aug. 2020, 自動車技術会, 出版功績感謝状
  2. Nov. 2019, 日本機械学会交通・物流部門, 部門貢献賞
  3. Aug. 2018, 自動車技術会, 技術部門貢献賞

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Research Grants & Projects

  1. 部分的な安定判別による二輪車の自励振動防止設計技術の研究 , スズキ財団
  2. スズキ財団, 科学技術研究助成, ドライバの感性領域における操舵過渡応答向上のための車両運動制御の研究
  3. スズキ財団, 科学技術研究助成, コース追従にともなう蛇行を解消する車両運動制御システムの開発