Researchers
- ONUMA Takuya
- Associate Professor
Faculty | Department of Management and Business |
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Researchmap | https://researchmap.jp/t.onuma |
Education and Career
Education
- 2009/04 - 2013/03 , Tohoku University, The Faculty of Arts and Letters,
- 2013/04 - 2015/03 , 東北大学大学院, 文学研究科,
- 2015/04 - 2018/03 , 東北大学大学院, 文学研究科,
Academic & Professional Experience
- Apr. 2021 - Today , Kindai University Faculty of Humanity-Oriented Science and Engineering, Department of Management and Business Associate Professor
- Apr. 2018 - Mar. 2021 , Kindai University Faculty of Humanity-Oriented Science and Engineering, Department of Management and Business 講師
- Apr. 2015 - Mar. 2018 , 東北大学学際高等研究教育院 博士研究教育院生
- Jun. 2017 - Dec. 2017 , シドニー大学 理学部心理学科 Visiting Student
- Apr. 2014 - Mar. 2015 , 東北大学国際高等研究教育院 修士研究教育院生
Research Activities
Research Areas
- Humanities & social sciences, Cognitive sciences
- Humanities & social sciences, Commerce
- Humanities & social sciences, Experimental psychology
Research Interests
味覚, 嗅覚, 食行動, 嗜好品, ワイン, 視線
Published Papers
-
Color of the Plateware Modulates Taste Expectation and Perception of Chocolates
Takuya Onuma
Sage Open 14 (3) Sep. 2024 , Refereed -
“おいしさ”はどこにある? ―味わい認識の心理学的研究―
大沼卓也
行動科学 63 (1) , 1-10, Sep. 2024 -
Verbal descriptions modulate flavour perception and evaluation of wine: An exploratory study using Riesling and Muscat Bailey A wines
Takuya Onuma
OENO One 58 (2) 23, Apr. 2024 , Refereed
Books etc
- 味以外のおいしさの科学 見た目・色・温度・重さ・イメージ、容器・パッケージ、食器、調理器具による感覚変化 , 監修)山野 善正 , 第1編 第3章 第4節 ブランドが食品の味わいやおいしさの評価に及ぼす影響 , 第1編 第3章 第4節 ブランドが食品の味わいやおいしさの評価に及ぼす影響 , (株)エヌ・ティー・エス , Nov. 2022
- 学習・言語心理学 (ライブラリ心理学の杜 7) , 木山 幸子; 大沼 卓也; 新国 佳祐; 熊 可欣 , サイエンス社 , 7, Oct. 2022
MISC
- The Cognitive Mechanisms and Application of the Salt-Enhancement Effect Applied to the Low Sodium Foods. , 坂井信之; 大沼卓也; RAEVSKIY Alexsander , ソルト・サイエンス研究財団助成研究報告集 2 医学 食品科学編 , 2021 , 2023
- Influence of the weight of the bowl on taste and flavor perception of a yoghurt. , 大沼卓也; 森岡陽介 , 日本味と匂学会誌 , 2021
- An explosive study about color representation of gustation. , 坂井信之; 大沼卓也; RAEVSKIY Alexander , 日本味と匂学会誌 , 2020
Awards & Honors
- Oct. 2024, 日本マーケティング学会, ポスターセッション2024 / ベストポスター賞
- Sep. 2019, 日本味と匂学会 第53回大会, 優秀発表賞
- Sep. 2018, 日本心理学会, 第82回大会 優秀発表賞
Research Grants & Projects
- 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 環境負荷の少ない代替ワインパッケージが消費者の購買判断と消費経験に及ぼす影響 , 近畿大学
- 公益財団法人フジシール財団, ワインをもっとおいしくするラベルデザインの研究: 消費者の味わい予期の適切化と経験価値向上の観点から
- 公益財団法人お酒の科学財団, 自然派ワインの認識から嗜好に至る心理メカニズムの解明