教員紹介

菅井 康祐

菅井 康祐
教授
所属 経済学部 教養・基礎教育部門
学位 修士(教育学)
専門 心理言語学・音声学・応用言語学
ジャンル 社会/教育・学校・語学
コメント 日本語母語英語学習者による英語音声の知覚・認識。特に、英語の速度やポーズが学習者の聞き取りに与える影響や、ワーキングメモリ(作動記憶)とリスニングの関係など。
リサーチマップ https://researchmap.jp/read0133133

学歴/経歴

経歴

  • 2017年4月 - 現在
    近畿大学 経済学部 教養・基礎教育部門 教授
  • 2007年4月 - 2016年3月
    近畿大学 経済学部 Faculty of Economics 准教授

研究活動情報

研究分野

  • 人文・社会, 外国語教育
  • 人文・社会, 言語学
  • 人文・社会, 認知科学

研究キーワード

英語教育, 心理言語学, 音声学

論文

  1. 実験研究の収集データの質を高める一工夫 ―短期記憶課題における統制課題の例―
    菅井 康祐
    外国語教育メディア学会 (LET) 関西支部メソドロジー研究部会 報告論集  (第15号)  15-21  2023年9月 
  2. 日本語母語話者は英語をどのように聞いているのか ―ボトムアッププロセス処理研究から応用へ―
    菅井 康祐
    LET Kyushu-Okinawa BULLETIN  20  1-10  2020年3月  [招待有り]
  3. Mental Representation of Japanese Mora; Focusing on its Intrinsic Duration
    Kosuke Sugai
    Interspeech 2017  2973-2977  2017年8月20日  [査読有り]

MORE

講演・口頭発表等

  1. 日本語母語話者は英語をどのように聞いているのか : ボトムアップ処理と音読の役割― , 菅井 康祐 , 外国語養育メディア学会(LET)九州沖縄支部研究大会 , 2019年6月1日
  2. An Analysis of Pause-Proficiency Interaction on EFL Learners’ Listening Comprehension , Kosuke Sugai; Kazuo Kanzaki; Shigeru Yamane , EuroSLA 2017 , 2017年8月31日
  3. Mental Representation of Japanese Mora; focusing on its intrinsic duration , 菅井康祐 , Interspeech 2017 , 2017年8月22日

MORE

MISC

  1. 統語情報は英語学習者の語強勢の知覚を助けるのか , 菅井 康祐 , 聴覚研究会資料 = Proceedings of the auditory research meeting , 45 , 9 , 715 , 717 , 2015年12月19日
  2. 日本人英語学習者の文理解プロセスにおける動詞の下位範疇化情報の利用 : 意味性判断課題を用いた心理言語学実験による検討 , 長井 千枝子; 籔内 智; 橋本 健一; 菅井 康祐; 横川 博一 , ARELE : annual review of English language education in Japan , 21 , 0 , 61 , 70 , 2010年3月
    概要:This study investigated the use of verb subcategorization information during sentence comprehension by Japanese EFL learners, using a self-paced reading task with the embedded anomaly technique. In order to observe when the syntactic structure was determined, filler-gap sentences were constructed as stimuli. Four types of verbs were used: simple transitive verbs, dative verbs, infinitive complement verbs and intransitive preference verbs. The plausibility of the direct object of the embedded verb was also manipulated. The results demonstrate that the high proficiency learners utilize verb s...
  3. The Effects of Pauses on the Listening Process of Japanese EFL Learners , 菅井 康祐; 神崎和男; 山根繁 , Language Education & Technology , 44 , 44 , 187 , 205 , 2007年6月
    概要:In order to survey the effects of pause on EFL learners' listening comprehension, two experiments were conducted. The purpose of Experiment 1 is to examine the influence of the following three parameters: (1) The grammatical complexity of the sentence; (2) the location of silent pauses; and (3) the frequency of pauses within the sentence. The results of the experiment show the following effects of pause on listening comprehension: (1) Listeners achieved higher scores when listening to sentences with one pause, two pauses, and no pause, respectively. (2) The shortest sentence (7 syllables in length) with no pause inserted was the hardest to perceive for the EFL listeners. That is, sentence length does not seem to have much effect on perception. (3) The score of sentences which have longer subjects (noun phrase +propositional phrase) was lower than in other sentences with different grammatical constructions. (4) The listening score increasedfor words immediately followed by a pause. The purpose of Experiment 2 is to analyze the effects that pause length have on Japanese EFL learners' listening performance. The result shows that pause length does not affect the overall listening process except for in cases of a certain sentence type. The above findings lead us to conclude that one pause in a sentence of 9 to 14 syllables in length facilitates learner s listening process regardless with the length of each pause.

MORE

共同研究・競争的資金等の研究課題

  1. 文部科学省, 科学研究費補助金(基盤研究(C)), 外国語(英語)リスニングの自動化プロセス:音声の知覚単位と母語干渉の観点から
  2. 日本学術振興会, 科学研究費助成事業, 外国語運用能力の熟達化に伴う言語情報処理の自動化プロセスの解明 , 神戸大学
  3. 文部科学省, 科学研究費補助金(基盤研究(C)), 音声に特化したリスニングテスト・教材の開発 , 近畿大学