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ごあいさつ

かつて世界に注目された日本的経営は、90年代のバブル経済の崩壊と近年の「トヨタショック」を経て、昔の栄光をだいぶ失ってしまいました。しかし、資源高、円高、国内消費低迷など未曾有の厳しい状況に直面しているにもかかわらず、ある分野で世界のトップシェアを獲得した会社も、史上最高の利益を得た会社もございます。それはいったいどんな理由をもって説明することができるのでしょうか。私は敢えて創造的経営と持続的革新をもって解釈しようと思います。ですから、このような企業の経営実態を研究し、より現実的な日本的経営を明らかにするうえ、世界へ発信することは、当研究所の使命だと思います。

幸いにも、内外の多くの見識者からご理解とご支援を得て、当研究所は良い船出を致しました。今後、当研究所は、優れた研究成果をもって社会の期待に報いますので、引き続き社会各界のご協力とご鞭撻を賜りますようお願い申し上げます。

近畿大学経営イノベーション研究所所長
徐 方啓

Greeting

Japanese management that used to capture the attention of the whole world lost the yester year’s luster, after the collapse of the Bubble Economy in 1990s and “Toyota shock” on account of the supposed break failure in recent years. However, there still are some Japanese companies that not only got a top share in the global market, but also have been chalking highest profits in the company’s history. In the face of the adverse economic situation including a strong yen appreciation against the dollar, the rising cost of resources throughout the world and depression in Japan. How we explain such a success?

We contend that the success of these Japanese companies must be attributed to their creative management and continuous innovation. Based on such contention, our institute’s mission is to research on these companies to identify the way the Japanese management operates and to diffuse abroad our findings and analysis.

Fortunately, we have a good start thanks to the understanding and support from many academic and experts with wide knowledge and good judgment. I hope you continue to afford us cooperation and encouragement. So that we will be able to live up to the social expectation by providing good results in the future.

Dr. & Prof. Fangqi Xu
Director of the Institute for Creative Management and Innovation

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